Joe Abercrombie: mustaa, pikimustaa huumoria

artikkelikuva

Joe Abercrombieta en suosittele puputytöille iltalukemisiksi enkä herkkäsyömäisille ruokapöytään. Varmaan K-15 -lätkä näille pitäisi lyödä, jos kirjoja tarkastettaisiin.

Kirjailijan ensimmäinen teos on Ensimmäinen laki -trilogia (alkukielellä The First Law), josta ilmestyy syksyllä toinen osa suomeksi. Sarjassa varsin stereotyypinen mutta mielenkiintoisesti väärälleen vinksahtanut sankariporukka pelastaa maailmaa – varsin stereotyyppisesti. Kirjailijan tyylistä kuitenkin arvaa pian, että juoni ei tule etenemään Fantasiakirjailijain käsikirjan mukaan. Abercrombie kohtelee hahmojaan kovakouraisesti ja väkivaltaisesti, mutta lukukokemuksen pitää siedettävänä ja kiinnostavana pikimusta huumori.

Best Served Cold ja Heroes sijoittuvat samaan maailmaan, mutta toimivat loistavasti erilläänkin. Jos aloittaa näistä erillisteoksista, jää paitsi vain muutamasta herkullisesta maailman sisäisestä viittauksesta. Best Served Cold toimi killbillmäisenä kirjallisena vyörytyksenä – samaan tapaan koukuttimena molemmissa minulle toimi naispäähenkilö. Heroes ei sitten enää jaksanut innostaa. Kirja kuvaa kolmea päivää taistelukentällä ja sisältää kyllä hienoja ja suorastaan visuaalisia taistelukuvauksia, mutta tarina on aika samantekevä.

Olen kirjoittanut trilogiasta ja Best Served Coldista myös pidemmät vinkit.

Asiasanat:

Vieraileva kirjoittaja

Kirjavassa satamassa saa äänensä kuuluviin myös moni kirjoittaja, joka ei avusta blogia säännöllisesti. Vierailijat voivat olla Espoon kirjaston työntekijöitä, kirjailijoita tai muita kirjoittajia, joilla on sanottavaa kirjoista ja kirjastoista.

Kirjoita kommentti