Uutuuksia ja tilattuja, vko 41-44

artikkelikuva

Uutuuksia luettelointia odottamassa.

Syksy on tullut, on pimeää ja synkkää, iloisen väriset lehdetkin on pudonneet puista. Kirjastossa eletään vuoden kiireisintä vaihetta: Uusia kirjoja lappaa sisään monta rullakollista kolme kertaa viikossa. Kärryt ovat täynnä syksyn uutuuksia, kirjastoista tulee täydennyspyyntöjä päivittäin, samoin kyselyjä aineistorahatilanteesta – olisiko vielä rahaa ostaa lisäkappaleita kaikkein kysytyimpiä kirjoja? Kohta pitäisi ryhtyä ajattelemaan jo ensi kevättä. Englanninkielisissä kirjoissa tilattavana on jo vuoden 2012 tammikuussa ilmestyvät. Ainoana (meitä) kiinnostavana tosin on löytynyt vain jo Facebookissakin kyselty Alastair Reynoldsin Blue Remembered Earth, joka on nyt tilattu Espooseen.

Luettelointia odottamassa on kärryllinen englanninkielisiä kirjoja, mutta ikävä kyllä täytyy tehdä välillä suomenkielistä ei-genrematskuakin pois. Asiakastoiveet ja muut tunnistetut hittituotteet, kuten Terry Pratchettin Snuff menevät muiden ohi. Uudet painokset jäävät yleensä hännille, vaikka ne olisivatkin nopeita tehdä, kun perustiedot ja asiasanoitus on jo kerralleen tehty.

Suomenkielisestä tarjonnasta ennätin jo lukemaan Johanna Sinisalon uusimman, Enkelten verta. Se oli vaikuttava lukukokemus. Onnellisten olosuhteiden johdosta voin sanoa lukeneeni sen yhdellä istumalla. Koska olen monissa asioissa täsmälleen samaa mieltä kirjan kanssa, en pitänyt sitä saarnaavana tai tylsänä, joita adjektiiveja olen nähnyt siitä joissain arvosteluissa käytetyn. En tiedä muuttaako se kenenkään mielipiteitä, mutta toivon niin. Enkelten verta on pakkohankinta omaan kirjahyllyyn ja suosittelen sitä kaikille ekologisista ja eläinten oikeuksiin liittyvistä kysymyksistä kiinnostuneille. Ja olihan siinä se maaginen realismi / nyrjähtänyt todellisuus -näkökulmakin 🙂

Kiintoisan näköinen Sookie Stackhouse companion -opus tuli myös lainattavaksi pöytäni kautta. Sitä oli meiltä jo kyseltykin asiakastoiveissa. Itse en aio kirjaan tarttua ennen kuin olen lukenut kaikki kirjat, sillä pelkään juonipaljastuksia. Olen nyt lukenut kuusi kirjaa – ja tv-sarjaa True Blood, josta kirjassa myös on, olen katsonut kaksi kautta. Eli sitten, kun kirjat on luettu ja True Bloodin kolmas kausi nähty 😀

Koska edellisestä tekstistä on jo aikaa, toivottavasti ei ole montaa jäänyt välistä – tässä listausta viimeisimmistä saapuneista…

Suomenkielisiä:

• Lauren Oliver: Delirium : rakkaus on harhaa (Heidi suosittelee tätä)
  • Anneli Kanto ja Terhi Rannela: Tähystäjäneito
  • Anu Holopainen: Varjoja
  • Michael Grant: Haaste
  • Antti Eronen: Talvi
  • Hal Duncan: Pako Helvetistä!
  • Veera Laitinen: Surunsyöjät
  • Lisa Nelson: Tähtikansan perintö
  • R. A. ja Geno Salvatore: Vartijat
  • Tessa Gratton: Veritaika
  • Lisi Harrison: Monster High
  • Englanniksi on tullut seuraavia:

• Derek Landy: Death bringer
  • Eden Maguire: Dark angel
  • Charles de Lint: The very best of ja Someplace to be flying
  • Damian Dibben: The storm begins
  • Neal Asher: The departure
  • Sophie Littlefield: Aftertime ja Rebirth
  • Joanne Reay: Romeo spikes
  • Blake Charlton: Spellbound
  • Stephen Baxter: Bronze summer
  • J.D. Robb: New York to Dallas
  • Stephen Wallenfels: POD
  • Enthralled : paranormal diversions (edited by Melissa Marr & Kelley Armstrong)
  • Joseph Delaney: Spook’s : I am Grimalkin
  • Rick Riordan: The son of Neptune
  • Kathryn James: Mist
  • Sini Neuvonen

Ibbotson, Cooper, Le Guin, Tolkien, satukokoelmat – suosikkikirjani olivat fantasiaa jo ennen kuin genreistä mitään tiesin. Aineistovalintaa tekevänä koetan pysyä mukana sekä fantasian että scifin uutuuksissa. Hyviä kirjoja on enemmän kuin aikaa lukea.

2 kommenttia

1. Merel 24.11.2011 klo 09:04

Hei iiik! Huomasin, että koko pääkaupunkiseudun kirjastoissa on Madeleine L’englen kuuluisasta Time Quintet-sarjasta vain ensimmäinen osa, vaikka sarjassa on neljä kirjaa. Onko niitä jatko-osia tulossa tai mahdollista saada hankintalistalle? (Mieluusti englanniksi.. en tosin edes tiedä onko niitä kaikkia suomennettukaan)

2. Meerit 25.11.2011 klo 10:13

Ilmeisesti vain ensimmäinen kirja on suomennettu, joten tilaan englanniksi kuten toivot. Olen aika varma että ne kaikki saadaan sillä niitä näyttäisi olevan monenakin eri laitoksena tarjolla.

Kirjoita kommentti