Skip to content

Mistä on kyse?

Lainaa kirjastolainen-palvelu on ollut kirjastossa käytössä vuosia. Se on palvelu, jossa asiakas voi varata tunnin mittaisen henkilökohtaisen opastuksen aiheenaan mitä tahansa tiedonhausta vaikkapa kirjaston pajojen laiteopastukseen ja oman laitteen käytön digitukeen. Miten digitoin valokuviani? Miten käytän brodeerauskonetta?

Palvelu otettiin käyttöön, kun kirjastossa siirryttiin ryhmäopastuksista yksilöopastuksiin. Palvelua on voinut saada täyttämällä nettilomakkeen tai sopimalla asiasta henkilökunnan kanssa kirjastossa tai puhelimitse. Vanha nettilomake on nyt uudistunut vastaamaan paremmin asiakkaiden ja kirjaston tarpeita.

 

Voinko minä lainata ihmisen? (Ei saa palauttaa automaattiin!)

Palvelu on tarkoitettu kaiken ikäisille asiakkaillemme, joilla on tarve saada apua ongelmaan tai haasteeseen, oli se mikä vain. Koska palvelun rajaus on näinkin laaja, tarjoamme vain tunnin mittaista opastusta.

Painopiste on asiakkaan opastamisessa omatoimisuuteen. Kyseessä ei siis ole avaimet käteen palvelu, siihen on kaupallisia palveluntuottajia olemassa. Kirjaston palvelussa teemme yhdessä ja opimme yhdessä asiakkaan kanssa, sillä eivät kirjastoammattilaisetkaan tiedä tai osaa kaikkea valmiiksi! Lainatakseni kollegaani Reeta Voutilaista ”voimme muuttaa kaikki kysymykset ja ongelmat tietopalvelukysymyksiksi ja lähteä ratkaisemaan niitä uteliaasti pelkäämättä, mihin joudumme.” Jos emme pysty jotain ratkaisemaan kirjastossa, etsitään jokin taho, joka voi jatkaa siitä, mihin kirjastossa jäätiin, esimerkiksi kun kyseessä on haastava byrokraattinen lomake tai jos tietokoneen asetukset vaativat aikaa vievää korjaamista.

Mikä muuttuu?

Kuten yllä on ehkä tullut jo ilmi, on palvelu jo pitkään ollut monipuolinen ja kattava. Haasteena on kuitenkin aina ollut sekä henkilökunnalle että asiakkaille saada ajanvaraus toimimaan hyvin. Miten opastaja ja opastettava saadaan kohtaamaan? Kirjastolle on haastavaa suoralta kädeltä selvittää, kuka on paras henkilö hoitamaan kyseisen opastuksen ja milloin hän on käytettävissä.

Uusi lomake ohjaa lomakkeessa jaotellun opastustarpeen mukaan opastuspyynnön suoraan oikealle tiimille/henkilölle kirjastossa. Uusi lomake tukee myös kirjastossa keskustellen ja ongelmaa tarkentaen tehtyä ajanvarausta, sillä olemme kehittäneet lomaketta niin että henkilökunta voi täyttää sen helposti asiakkaan puolesta.

Jatkossa jo lomakkeesta käy paremmin ilmi mihin ja miten palvelua on tarkoitettu käytettävän. Tämä on etu sekä asiakkaille että henkilökunnalle.

 

Puristetaan kasaan. Katso, timantti!

Uutta ratkaisua etsiessämme innostavina vaihtoehtoina mielessämme pyörivät muun muassa chattibotti ja  puhelinrobotti. Lopulta päädyimme tarpeeksi hyvään ratkaisuun eli tekemään uudistettu lomake uudessa ohjelmistossa. Emme vielä halunneet kiirehtiä teknisiin ratkaisuihin, jotka eivät välttämättä ole vielä sovelluksina käyttövalmiita.

Uudistettu lomake on suunniteltu ohjaamaan asiakas rajaaavin kysymyksin oikealle palvelupolulle. Kyselyn lopussa asiakkaalle tarjotaan suodatettuna vain ne toimipisteet, joissa haluttua opastusta on tarjolla. Kaikissa kirjastoissa kun ei ole samoja laitteita esimerkiksi 3D-tulostuksen, digitoinnin tai äänittämisen opastamiseen ja ohjaamisen.

 

Tutustu ja käytä

Lomakkeeseen pääsee käsiksi osoitteesta espoonkirjastot.fi/lainaakirjastolainen.

Otamme mielellämme vastaan kehitysehdotuksia palvelusta ja ajanvarauksesta. Niitä voi lähettää  sähköpostitse Reeta.Voutilainen@espoo.fi tai Anssi.Sajama@espoo.fi. Vaihtoehtoisesti mikä tahansa muu mahdollinen lähestymiskanava, tämän blogin kommentointi mukaan lukien, käy mainiosti.

 

 

 

Anssi Sajama

Anssi Sajama

Olen kiinnostunut modernista kirjastotyöstä ja sen kehittämisestä. Olen mukana ict puolen projekteissa sekä pajatoiminnassa. #insinööri #humanisti #tietoasiantuntija #kirjastopedagogi #

Kirjoita kommentti





Scroll To Top