Espoon kaupunginkirjasto etsii asiakkaidensa käyttöön toimivaa teknistä tulostamis- ja kopiointiratkaisua. Tavoitteena on löytää mahdollisimman helppokäyttöinen tapa. Toistaiseksi esimerkiksi viranomaislomakkeiden ja niiden skannattujen versioiden tulostaminen on tärkeää. Erityisen tärkeä tulostamismahdollisuus on niille, jotka eivät voi käyttää mobiililaitteita näyttääkseen e-matkalippunsa. Ratkaisua on etsitty jo vuosien ajan mutta täydellistä ratkaisua ei ole löytynyt – päinvastoin aiemmin tarjolla olevista ratkaisuista ole löytynyt edes tyydyttävää. Nyt tarjolla on kaksi vaihtoehtoista ratkaisua. Toistaiseksi on voimassa kulttuurilautakunnan päätös, jonka mukaan päivittäinen määrä maksuttomia tulosteita asiakasta kohti on 20 kappaletta.  

Tulostusmahdollisuus kaikille! 

Kun kirjasto päätti luopua maksuista vuosia sitten, ajatus oli, että kaikilla on mahdollisuus tulostaa sekä että vähävaraisten ja syrjäytyneiden mahdollisuudet täyttää lomakkeita ja pysyä yhteiskunnassa kiinni eivät kariutuisi tulostusmaksuun, joka oli tuolloin 0,4 e/kpl. Kulttuurilautakunta tekikin päätöksen, että kirjasto luopuu edellä mainitusta tulostusmaksusta, ja tuon päätöksen mukaisesti emme voi tälläkään hetkellä ottaa tulostamisesta maksuja. Tästä on aiheutunut osalle asiakkaista harmia, kun tarve on ollut saada enemmän kuin 20 kappaletta tulosteita, ja he olisivat olleet valmiita maksamaan mutta kirjasto ei ole voinut auttaa asiassa.  

Hukkatulostus, hukkatulevaisuus? 

Miksi rajoista halutaan pitää kiinni? Miksi kaikki eivät voi tulostaa, mitä haluavat ja kuinka paljon tahansa? Syitä on monia, mutta budjetti ja ekologisuus ovat listalla korkealla. Tällä hetkellä tulostus on henkilöstökulujen, tilavuokrien ja aineistokulujen jälkeen yksi suurimmista menoeristä kirjaston budjetissa. Itse asiassa, tulostus on 12,5 % aineistokulujen määrästä, eli ilman tulostusta kirjastot voisivat tarjota 12,5 % enemmän aineistoa. Valitettavasti suuri osa tulostetuista papereista päätyy suoraan kierrätykseen ja paljon tulostetaan ajattelematta, onko tuloste välttämätön. 

Rajoituksia ja yhdenvertaisuutta 

Valitettavasti 20 maksuttoman tulosteen päiväkohtaista rajoitusta on ollut lähes mahdotonta valvoa. Osa asiakkaista on helposti kiertänyt rajoituksen, ja osa asiakkaista on tunnollisesti pitäytynyt rajoituksessa. Tämä on asiakkaita eriarvoistava kohta palvelussamme. Tämä ei myöskään ole ainoa asia, joka eriarvoistaa asiakkaita vaan tulostamisen helppous on toinen. Kirjaston täytyy pitää huolta, että kaikilla on mahdollisuus käyttää kirjaston palvelujatulostus mukaan lukien, niin kirjastoissa henkilökunnan avustuksella kuin ilmankin – esimerkiksi kirjastojen omatoimiaikaan. Siksi järjestelmän pitää olla helppokäyttöinen.  

Tietosuoja kerralla kuntoon! 

Työpaikoilta tuttu turvatulostus on ollut suuri puute aikaisemmassa tulostusjärjestelmässä. Asiakkaalla ei ole ollut mahdollisuutta valvoa, etteikö kukaan ehtisi katsomaan tai pahimmassa tapauksessa viemään hänen tulosteitaan. Tämä vakava puute korjataan uudella tulostusratkaisulla, päätyi kirjasto mihin tahansa ratkaisuun. 

Kaksi kokeilua ja asiakaskysely 

Tällä hetkellä kirjastolle tarjotaan kahta eri ratkaisua: Toshiban PaperCut sekä Princh, saman nimiseltä yritykseltä. PaperCut pilotoidaan Entressen kirjastossa ja Princh Tapiolan kirjastossa. Entressen kokeilu alkaa jo torstaina 23.1. ja Tapiolassa myöhemmin. Molemmissa tulostusratkaisuissa on tietosuoja otettu huomioon. Kirjautumisia tai vastaavia ei tarvita, joten järjestelmä pitää käyttäjän anonyyminä. Myöskin omista mobiililaitteista voi jatkossa tulostaa. PaperCut mahdollistaa tämän sähköpostilla, Princh hyödyntää mobiiliappia.  

Olemme luoneet asiakaskyselyn, jossa kartoitamme mielipiteitä molemmista tulostusratkaisuista – onnistumisista ja epäonnistumisista – sekä mielipiteitä tulostuksen mahdollisesta muuttumisesta maksulliseksi. Jos voimme tilkitä tulostusrajoituksen porsaanreiät pienellä maksulla, esimerkiksi 0,1€/kpl sekä samalla saada järjestelmän, joka on helppokäyttöinen, on se harkitsemisen arvoista. Ehkä pieni maksu saisi asiakkaat arvostamaan tulosteita jopa enemmän kuin maksun verran? Kevään aikana teemme päätöksen tulostusjärjestelmävalinnasta asiakaspalautteen perusteella. 

 Yhteenveto 

Tärkeintä on saada kaikkia palveleva ratkaisu, joka on helppo ja turvallinen käyttäjälle. Olisivatko asiakkaat valmiita joustamaan maksuttomuudesta, jos sitä kautta saataisiin tulostusratkaisu, joka antaa vahvan tietosuojan ja on yhdenvertainen sekä helppokäyttöinen myös ikäihmisille ja tietotekniikkaan perehtymättömille? Bonuksena kaikille olisi, jos maailmaa pelastuisi pienentyneiden tulostusmäärien takia ja kirjastolle säästyisi henkilötyövuosia käytettäväksi muuhunkin digitukeen kuin tulostamisen opastamiseen.  

Anssi Sajama

Anssi Sajama

Olen kiinnostunut modernista kirjastotyöstä ja sen kehittämisestä. Olen mukana ict puolen projekteissa sekä pajatoiminnassa. #insinööri #humanisti #tietoasiantuntija #kirjastopedagogi #

Kirjoita kommentti