Entinen pankinjohtaja Emilio joutuu vanhainkotiin dementian takia. Siellä hän tutustuu moniin merkillisiin kohtalotovereihinsa. Vain puhelumaksuja keräävä ovela Miguel tuntuu olevan järjissään. Mutta onko hänen sarkasminsa loppujen lopuksi aitoa? Vanhainkoti on lohduton paikka: olohuone on samanlainen kuin tv-huone, paitsi että siellä ei ole tv:tä. ”Näytän sinulle vielä kirjaston” – ”Onko sielläkin pelkkiä nukkuvia ihmisiä?” – ”Mitä, oletko jo nähnyt sen?”.
Emilio saa tietää sairastavansa Alzheimeria ja päättää taistella sitä vastaan. Vaan onko yritys toivoton?
Tarinan alussa tapahtuu siirtymä päähenkilön sisäisestä maailmasta todellisuuteen ja tämä tapahtuu moneen kertaan tarinan aikana. Juuri sarjakuva antaa keinot kuvata todellisuuden vaihtumista. Samoin todellisuuden hiljaista haipumista. Aukeama s. 98-99 on erityisen vaikuttava, siitä olisi avantgardistitaitelija Kasimir Malevitskin ollut kateellinen..
Erittäin hyvä Alzheimerin kuvaus on myös Lisa Genovan kirja Edelleen Alice. Aivan kuten Paco Roca, myös Lisa Genova kuvaa maailmaa dementikon silmin. Erona on se, että Genovan kirja on liika viisas: kirjoittaja itse ja hänen fiktiivinen päähenkilönsä ovat neurologeja. Ryppyjä-sarjakuvassa tarinan vaatima kaoottisuus pääsee paremmin esiin. Ansiokasta on myös kuvata sairauden monet muodot. Toiset sairastuneet tulevat aggressiivisiksi, mutta toiset eivät.
Pia Ingström kuvaa kirjassaan Äitiä ikävä ruotsalaista mielisairaalaa, jossa hän kävi nuorena kesätöissä. Sairaalassa oli myös dementikkoja. Ingströmin sanoma on selvä: jokaisella on oikeus kunnioittavaan kohteluun. Nykyihminen toivoo kuolevansa, ennen kuin tulee toisille vaivaksi. Ingström on tästä eri mieltä: ihmisellä pitäisi olla rohkeutta ottaa vastaan hoivaa silloin kun on sen aika.
Dementikot elävät kuvitelmissaan. On riipaisevaa, että tämä mielikuvitusmaailma on aina parempi kuin todellisuus. Paitsi Carmencitalla, joka pelkää marsilaisia.

Paco Rocan sarjakuvaa Ryppyjä käsiteltiin Sellon kirjaston sarjakuvakerhossa 14.2. Seuraava kokoontuminen on 13.3. klo 18 kirjaston ylemmän kerroksen Kulttuuritilassa. Aiheena on Guy Delislen Pjongjang


– Mikko Airaksinen

Asiasanat:

Vieraileva kirjoittaja

Kirjavassa satamassa saa äänensä kuuluviin myös moni kirjoittaja, joka ei avusta blogia säännöllisesti. Vierailijat voivat olla Espoon kirjaston työntekijöitä, kirjailijoita tai muita kirjoittajia, joilla on sanottavaa kirjoista ja kirjastoista.