Håkan Nesser: Kim Novak ei uinut Genesaretin järvessä, Tammi, 2005
”Tästä tulee kova kesä”, isä sanoi. ”Siihen on syytä varautua”. Sinä kesänä 14-vuotiaan Erikin äiti joutuu sairaalaan. Erik viettää kesänsä Genesaretiksi nimetyssä kesämökissä seuranaan hänen vanhempi veljensä Henry ja kaverinsa Edmund. Lähellä kesää viettää käsipallolegenda Berra Albertsson ja tämän kihlattu Ewa Kaludis, joka poikien mielestä on kuin ilmetty Kim Novak.
Erik opettelee puhumaan aikuisilta opituilla tyhjillä fraaseilla, kuten ”Aika neuvot antaa” ja toisaalta oikeudenkäyntisarjojen repliikeillä ”No further questions”. Kieli on paikoitellen nautittavaa, sen mukaan miten fraasi osuu tai ei osu kohdalleen. Pojat yrittävät kovasti olla aikuisia maailmassa, jota he eivät vielä ymmärrä.
Kun Ewa tulee yllättäen Genesaretiin Henryn vieraana, on tyrmistys ja katastrofi valmis.
Tarina laajenee kolmeksi: toisaalta on poikien kehityskertomus, toisaalta murhamysteeri, toisaalta päähenkilön rakkaustarina. Nautittavimmillaan kertomus on mielestäni juuri nuorten kehityksen kuvaajana.
Nesserin kirjaa käsiteltiin Sellon kirjaston kirjallisuuspiirissä 16.5. Se herätti paljon keskustelua, varsinkin lopun arvoituksellissuuta puitiin.
Kirjallisuuspiiri jatkuu syyskuussa. Toden näköisesti kellonaika (14:00) pysyy samana, viikonpäivästä ei ole varmuutta. Jos teillä on toivomuksia kirjallisuuspiirin suhteen, niitä, otamme mielellämme vastaan.
       Mikko Airaksinen
Asiasanat:

Vieraileva kirjoittaja

Kirjavassa satamassa saa äänensä kuuluviin myös moni kirjoittaja, joka ei avusta blogia säännöllisesti. Vierailijat voivat olla Espoon kirjaston työntekijöitä, kirjailijoita tai muita kirjoittajia, joilla on sanottavaa kirjoista ja kirjastoista.

1 kommentti

1. Nanna 30.3.2013 klo 13:22

Poikien kasvukuvauksena kirja oli mitä mainioin! Jo se olisi itsessään kantanut pitkälle. En oikein innostunut Erikin elämän pikakelauksesta kirjan lopussa.