Joidenkin mielestä Helsingin Sanomat menee vain alaspäin. Sen sijaan Hs-kirjat kustantaa mitä tärkeimpiä teoksia.  Michael Sandel on luennoinut Harvardissa 20 vuoden ajan käsitteestä oikeudenmukaisuus.
Kirja vilisee esimerkkejä ja hyviä kysymyksiä. Jos on käytössä muutama huippuhyvä soitin, on selvää antaa ne parhaille soittajille. Miksi sitten yliopistoon ei valita parhaita, vaan valintaa hämärretään vähemmistökiintiöillä?
Kirjoittaja tuo esille oikeudenmukaisuusteorioita Aristoteleelta (yhteiskunnan tarkoitus on opettaa hyvettä), Benthamilta (tavoitteena suurin mahdollinen hyvä), Kantilta (kategorista imperatiivia seurattava) jne.
Nykyajan eetikot ovat toinen toistaan liberaalimpia, kuten Rawls (pääteos Oikeudenmukaisuusteoria,suom. 1988.) Liberaali katsoo, että ihmisen on saatava tehdä mitä tahansa, mikä ei loukkaa toisten oikeuksia. Tästä eteenpäin menevät libertaarit, joiden mielestä yhteiskunnan ei pitäisi puuttua asioihin ollenkaan, kuten Milton Friedman (ja meillä Björn Wahlroos).
Mutta on myös filosofeja, jotka korostavat ihmisen osaa yhteisön jäsenenä ja moraalin olevan yhteisöstä riippuvainen. Näistä tunnetuin on Alasdair MacIntyre (pääteos Hyveiden jäljillä, suom. 2004).
Ihminen on tarinoita kertova olento.
Myöskään Sandel ei usko ihmisen pärjäävän irrallaan yhteisöstä, eikä usko, että markkinatalous on ratkaisu kaikkeen.  Oikeudenmukaisuuson selkeä ja havainnollinen kuvaus mitä tärkeimmästä aiheesta.
Otsikon kysymys on saanut inspiraationsa kirjan kansikuvasta.

Mikko Airaksinen
Asiasanat:

Vieraileva kirjoittaja

Kirjavassa satamassa saa äänensä kuuluviin myös moni kirjoittaja, joka ei avusta blogia säännöllisesti. Vierailijat voivat olla Espoon kirjaston työntekijöitä, kirjailijoita tai muita kirjoittajia, joilla on sanottavaa kirjoista ja kirjastoista.